Monday, July 13, 2009

IJN - need moral support

salam,

semlm ada app dgn IJN. Muka Shahirah dah mcm cuak2. "ummi..angah takut lee..nak operation". le....bukan pegi operation le. Pegi check aje yang!! pun dia buat muka tak suka nak pegi. So aku terpaksa wat bodo je laaa..kang lain pulak citenya. Sebelum tu pegi pos brg customer dulu kat Mubarak Store. Dlm time2 mcm gini tak dan aku nak pegi Pej Pos Jusco Tmn Equine. So redah je lah mana yg cepat. After pos barang bekpes + lunch kat Tmn Equine. Warung tepi jalan je...as long as tempat tu bersih, murah dan sedap!

Alhamdulillah jalan tak jem. Masuk parking kat depan tu, tup2 ada parking. Alhamdulillah. mmg dipermudahkan Allah. syukur sgt!. Klinik pead kat depan parking tu je. Then pegi buat registeration...lama jugak yek. Udah muka Shahirah tak payah ckp le..asyik dok ulang word " TAKUT! TAKUT! TAKUT!". aku malas le nak layan...kang di buat dia melalak kat situ...haruuu!!

semlm kena buat 3 test. echo, ECG, x-ray. Time nak x-ray, dia udah dia buat muka mcm nak nangis. " ummi..angahh takuttt!". Jenuh aku ckp " x-ray takde apa. dia cuma nak tgk dlm badan angah ada apa. kot2 le angah makan ice cream kat sek, ummi tak tahu...so skrg ni ummi tahu lah angah tipu ummi"..dia gelak tp still lagi ada muka2 nak menangis. So aku tinggalkan dia dlm bilik X-ray. aku pun bukan buleh masuk dlm tu. Tup2 dia keluar dgn muka tersengih...laki aku tanya " sakit ke angah?"...udahh tersengihh je.." tak sakit pun!"...haaa kan ummi dah ckp. Lepas tu kena pegi echo pulak. Sampai kat depan bilik echo tu kul 1.30pm. Aku masuk bilik tu kosong je!. tanya nurse yg lalu..dia kata aku kena tunggu kul 2.00pm. Lagik setengah jam!!!!! dek boring menunggu, aku pegi kedai buku kat IJN tu. belek2 apa buku utk di beli dan baca (NO FREE READING ok....kesian yg org yg jual buku tu). Sementara menunggu kul 2pm aku baca buku RASA for ramadhan (konon2 nak tgk resepi for ramadhan le) and Shahirah pulak baca buku ASUH.

aku ni lemau betul bab2 nak menunggu lama2. Tp kena sabar jugak le...apa nak buat! TERPAKSA!. dlm kul 2.05pm gitu staff utk buat echo tu dtg..lagik sekali shahirah buat muka mcm nak nangis. Aku ckp pegi lah masuk. ummi tak boleh masuk...dia mcm lambat2 je nak masuk bilik echo. Udah staff tu menunggu....aku ckp " cepat angah...". Dia pun masuk jugak le.

Tak sampai brp minit dah keluar dgn muka tersengih " tak sakit pun!" haaaaa kan tadi ummi dah ckp tak sakit. Sebenarnya aku pun tak tahu echo tu buat apa..hahahahahaa

Lepas tu tunggu dr pulak. Ini lagik le lamaa...arghhhhhhh!!! shahirah udah buat muka mcm tapai basi. dia boleh ckp kuat2 " lambat nyaa!! kita nak tunggu sampai bila ni?". Aku ckp sabar le. hospital mmg le mcm ni. Dia diam sekejap time tgk cite Indon Upik Abu dan Laura.

Tup2 dr panggil. Terus masuk bilik jumpa Dr Norliza. Dia scan....( awat aku rasa scanner kat Sunway hari tu lagik canggih dari IJN???). Then dia print 4 pics jantung..ntah apa..mmg sepatah haram aku tak paham.

Lubang yg IJN dpt detect 20.3mm. Besar sikit le dari sunway kabo hari tu. Dan samalah mcm dr rosalie ckp jantung bengkak. apa2 lah tetap berlubang! Paling aku sentap bila dr ckp anak aku tak boleh nak buat chatheter closure sbb lubang tu besar dan mmg kena buat NORMAL SURGERY!!! uwaaaaaa sian Shahirah!!. sakit tu bebb!!

after semua tu this week tahu le bila date boleh buat operation. Aku ckp kat dr yg aku tak kisah bila nak operate. aku takmo tunggu cuti sek ke, raya ke, bulan puasa ke...semua aku tak kisah dan aku redah! yg penting anak aku sihat!. Sbb staff IJN kata ada yg nak time cuti sek, bulan puasa dgn bulan raya takmo...aku ckp aku ni simple je. As long as boleh operate bila mmg aku tak kisah. Jgn le dok berkira sgt pasal masa tu, yg penting anak sihat. Sudah le....manusia ada mcm2 ragam kan. Time raya lagik penting dari nyawa anak?? - no komen!

Hopefully secepat yg mungkin sbb IJN pun ada schedule yg perlu derang ikut. TQ utk semua, skrg ni aku perlukan MORAL SUPPORT. sadis bila dengar normal surgery...mcm udah terbayang betapa sakitnya Shahirah after operation..uwaaaaaaaaaaaaaaaaa

7 comments:

  1. harap shahirah dapat menjalani surgery dengan secepat mungkin...

    ReplyDelete
  2. sabar yea shahirah! kena kuat semangat.. jgn takut2.. untie aida doakan cepat2 sembuh..

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan untuk kak wan dan shahirah,
    saya doakan shahirah dibedah secepat mungkin dan kembali sihat seperti sediakala.
    kuatkan semangat, tawakal, doa banyak2.. insyaAllah semuanya berjalan lancar

    untuk shahirah, jgn takut2 ye dik.. semua untuk kebaikan adik. so lepas ni, takde la selalu demam lagi. boleh belajar semula. mana tau ada rezeki satu hari nnt kita dpt jumpa - Dr Shahirah, Cardiothoracic Surgeon :-)

    ReplyDelete
  4. salam perkenalan tuk kak wan sekeluarga...

    sabar ye kak... semuanyer ader hikmah. samer2 kiter bedoa semuanyer akan baik2 jek... Untuk kak wan semoga tabah menghadapi ujian Allah & untuk syahirah, banyak berdoa ye dik. Semuanyer untuk kesihatan dan kebaikan adik syahirah..

    Nieta mendoakan untuk kebaikkan dan kesejahteraan kak wan sekeluarga.....

    nietapah.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. kak wann,
    naz doakan semoga suregery nnt akan lancar, sume ok dan syahirah cepat sembuh..syahirah masih budak lagi, insyaAllah tahap pulih dia akan lebih cepat compared dgn org dewasa..

    yg penting jgn bagi syahirah takut or gemuruh..kesian gak kat dia..sbb kecik2 kene harungi operation..

    jgn risau kak wann, naz sefamily doakan yg terbaik buat syahirah..

    ReplyDelete
  6. Saya dah melalui saat tengok anak kena masuk op theater utk open heart surgery.. Congenital TAPVR, silap wiring utk salur keluar masuk ke jantung tu.. kalo ikut bahasa senang... apatah lagi masa tu umur dia baru 40 hari.. rela tak rela hati tapi as a mother, kita kena kuat semangat sbb anak bergantung pada ur strength masa tu. So tabahkan hati.. Berserah pada tuhan.. doa banyak banyak..

    kalo u nak tahu lebih lanjut bout what gonna happen in the OT, ask the doctors..a MUST! kalo tak faham.. buy books and read it. It will ease your runsing a bit..and you prepare for it.. and get a very good info on how to handle her during post-op.. most critical time.

    So.. doa doa doa.. and mommy kena kuat semangat.. then Insyaallah everything will be ok.

    ReplyDelete
  7. Salam.

    Tiap kali Shahirah rasa takut, baca 2 ayat terakhir surah yasin tuh.. Sebab ikut celah mana pun, rasa sakit ke x sakit ke, datang dari Dia jugak.. Bila baca banyak2, mesti rasa sakit ciput aje!

    ReplyDelete