Sunday, August 23, 2009

2nd day puasa

Salam to all,

2nd day puasa. Hari ni a little bit penat le. Sbb mcm biasa pagi2 dah bangun sahur. Then tidur sekejap after subuh, terus pegi hantar Sharir dan Shahirah ke Toll Pedas. My IL pickup derang kat sana. Cuti sekolah seminggu, hantar balik kg. Syarafi dgn Zahiroh stay at home. Kalo hantar semua kang pengsan lak org tua tu..hehehehee. Derang kata takat 2 org ok lagi. Masuk 3 dah tak dpt. Lepas tu rushing pegi off pulak.

Balik dari off 4pm. azim pickup aku and terus pegi Bazar Ramadhan kat Sri Serdang. Aku rasa kat KL ini lah bazar ramadhan yg paling happening. ( yg aku pernah attend). Mcm2 ada!!! Tadi tak beli byk le sbb mmg kalo ikutkan nafsu semua aku NAK!!!. pilih punya pilih just beli kuih tepung pelita, buah melaka, air soya panas dgn ayam percik.

Sampai rumah aku terus tido. Betul2 mengantuk. Bangun ngam2 at 6pm!! apa lagi beb kelam kabut le...masak nasik, goreng sayur kangkung ( yg terbengkalai semlm..ahakss). Lauk tak masak sbb tadi dah beli ayam percik 2 ketul ( perghh buleh tahan mahal...seketul RM5).

Sementara tunggu nak masuk berbuka mcm biasa layan facebook. Bz betul aku dgn kebun2 aku ...hahahhaaa..lin pun dah berjangkit! Farm ville, Farm Town.

Waktu berbuka mcm biasa budak yg paling sibuk dlm rumah aku adalah Zahiroh!!!!. Org baca doa dia pun sama baca doa berbuka dan doa makan wpun nasik dlm pinggan dia dah tinggal suku. Air pulak bergelas2 dia minum mcm le dia pulak yg puasa...hehehehe..itu lah kan gelagat anak2. Apa lah Sharir dgn Shahirah berbuka kat kg dgn atok dan wan derang yek. Tadi aku called Shahirah buleh plak dia ckp hari ni dia tak pose. Tadi dia muntah katanya!! pulakkkk...

Aku regret betullah makanan kat bazar ramadhan ni tau! ayam percik tak tahu apa rasa, kuih tepung pelita out!, buah melaka pun out!!! hampehhh!!! Kenapalah org berniaga makanan ni tak boleh nak masak masakan derang dgn hati yg ikhlas? Aku pun berniaga makanan jugak. Pernah jugak hantar kuih muih 10jenis sehari ke bazar ramadhan. Tp aku pastikan semua kuih muih aku berkualiti, rasa yg mesti org nak beli lagi. Harga pun reasonable. Insyallah bila customer berulang beli kita tak akan rugi. Bukan kah pintu 9/10 pintu rezeki itu datangnya dari berniaga? Frust betullah!

Teringat 3 thn lepas aku buat kuih utk bazar ramadhan. Mmg penat! dah le time tu pregnant kan Zahiroh tp dek semangat kuat nak buat kuih dan carik duit lebih. Aku gagahkan jugak! Alhamdullilah dpt puasa sebulan penuh di bulan ramadhan tu. Kuih2 aku pun sambutan alhamdulillah. Kalau ada balance tu aku sedekahkan pada cleaner dan jiran2. Lepas aku bersalin mmg aku stop buat kuih sbb tak sempat. mana nak manage anak2 lagi, tempahan lagi. Biasanya semua kuih yg aku nak buat , aku mesti test dulu. Kata org R&D gitu! apaaa ingat dapur aku takde R&D ke? tester dah ada 3 org... . Tiap2 thn kalo nak masuk ramadhan mesti akak2 yg berniaga di bazar ramadhan tanya " wan bila nak buat kuih hantar kat tempat akak ni?"....huhuhuhuhuhuhu...sorry lah akak2 sekalian. Saya tak sempat le. Maaf sgt2!

Skrg ni otak tgh ligat berfikir apa nak masak utk esok. Takpe...esok sempat lagi aku surfing! carik idea...any idea? boleh kita share2 ( pastikan ada resepi sekali ye.TQ!)

No comments:

Post a Comment